Go Short Filmfestival

Bedrijf/ Organisatie
Go Short

Opdrachtgever
Irena Nannes

Datum/periode
17 maart 2010 en 20 maart 2010

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Binnen deze twee dagen kreeg ik verschillende taken die ik moest vervullen. Ik vervulde de rol van runner. Ik kon dus voor van alles worden ingezet om zo de crew van het festival zo veel mogelijk te ondersteunen en te helpen.

Verloop opdracht:
Ik heb verschillende taken moeten uitvoeren in deze twee dagen. Zo heb ik meegeholpen bij de Solar Cinema, geholpen met de afbouw en heb ik hiervoor geflyerd. Ook heb ik de aankleding van de zaal voor de Award-show verzorgd. Het Go Short Festival was een groot succes.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld: Oordeelsvorming, Inzet en Initiatief


Competentie Oordeelsvorming

Situatie:
Bij de generale repetitie bleek dat de jury voor het scherm zou staan waar een film gedraaid zou worden. Daardoor zou het publiek enkele hoofden voor het scherm zien.

Taken:
Ik zou tijdens de generale repetitie ‘stand-in’. Ook werd er van mij verwacht dat ik alles in de gaten zou houden en of het soepel verliep. Wanneer dit niet het geval was zou ik dit aan moeten geven en mijn oordeel beargumenteren. Hierbij zou ik zowel de positieve als de negatieve kanten moeten kunnen benoemen.

Acties:
Ik stelde voor dat de juryleden op een andere manier moesten gaan staan. Nu stonden ze schuin naast elkaar en ik stelde voor om ze in het begin, wanneer de film begon, zij aan zij te plaatsten met hun zij naar het publiek. Ik legde uit dat ze anders én voor het beeld stonden én ze waarschijnlijk naar het scherm zouden kijken waardoor het publiek naar hun ruggen zou kijken. Wanneer de juryleden zij aan zij zouden staan zou dit allebei opgelost zijn. Ik gaf aan dat het vervelende hiervan zou zijn dat enkele mensen uit het publiek de juryleden in het begin niet goed zouden kunnen zien, maar wanneer het filmpje afgelopen was zou de jury weer in een schuine lijn kunnen gaan staan waardoor ze voor iedereen zichtbaar zouden zijn.

Resultaat:
De jury was zo uiteindelijk goed te zien en ze stonden niet in de weg voor het publiek. Doordat ze nu nauwelijks voor het beeld stonden, was de jury niet storend.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik weer mijn commentaar geven wanneer ik een idee heb over hoe het beter zou kunnen. Bij dit oordeel zou ik dan weer de positieve en negatieve kanten hiervan benoemen, zodat men zelf ook een kans krijgt om te oordelen.

Competentie Inzet

Situatie:
Bij het opzetten van de Solar Cinema (buitenlucht bioscoop) in Nijmegen, kwam er ter sprake dat het misschien wel leuk zou zijn om het ‘Groene Hert’ bij de bioscoop te plaatsen. (Dit omdat de Solar Cinema stroom ontvangt via een zonnepaneel en dit dus milieubewust is en het groene hert hier ook voor staat).

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik enthousiasme zou tonen en op tijd aanwezig zou zijn. Ook werd er van mij verwacht dat ik extra bijdrage zou leveren en uit eigen beweging taken op me zou nemen.

Acties:
Ik was volgens afspraak aanwezig en had erg veel zin om te beginnen. Ik straalde dus enthousiasme uit. Ik heb extra taken op me genomen door het ‘Groene Hert’ op te halen met de fiets, dit bood ik zelf aan. Ik moest hiervoor fietsen naar een garage buiten Nijmegen en ernaast fietsen om er zo voor te zorgen dat het hert niet om zou vallen. Hiervoor fietste ik met Jos Sluijsmans mee die een eigen fietsbedrijfje had, ik stelde hier vragen over en was nieuwsgierig naar het bedrijfje en het groene hert. Waar was het hert van gemaakt en waar kwam het nog meer te staan?

Resultaat:
Mijn hulp werd erg gewaardeerd, ik kon er zo voor zorgen dat het hert zou blijven staan en het niet om zou vallen tijdens de rit. Ook merkte ik dat Jos Sluijsmans het fijn vond dat ik zo geïnteresseerd was en hij stelde voor dat ik hem misschien een keer kon helpen met een project dat hij wilt opzetten.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik weer helpen als ik zie dat mijn hulp nodig zou zijn. Hiervoor zal ik weer mijn ogen en oren open houden, omdat je zo kunt inspringen op situaties zoals deze.

Competentie Initiatief

Situatie:
Ik was net klaar met mijn taak, ik ging in het publiek zitten toen de generale repetitie begon. Toen werd er ‘jurylid’ geroepen, maar ik zag dat er geen stand-in voor de jury was.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik een actieve bijdrage zou leveren, en dat ik uit eigen beweging taken op mij zou nemen. Ook zou ik uit eigen beweging verantwoordelijkheden op mij moeten nemen.

Acties:
Ik ben bij de generale repetitie gebleven om ze zo te kunnen helpen, ik fungeerde in eerste instantie als publiek. Zo kon ik helpen wanneer ze op een probleem stuitte. Toen ik merkte dat er geen ‘jurylid’ was sprong ik op en stapte op het podium.

Resultaat:
Doordat ik insprong als stand-in kon de generale repetitie gewoon doorgaan. Elk plekje kon zo gevuld worden waardoor er een realistisch beeld ontstond. De organisatie vond dit fijn omdat ze zo tijd wonnen en geen nieuwe stand-in hoefde te zoeken. Ze vonden mijn actieve houding fijn en ik vond het fijn dat ik ze zo kon helpen en dat dit gewaardeerd werd.

Terugkoppeling:
Ik zou in het vervolg weer inspringen wanneer ik zie dat mijn hulp gebruikt kan worden. Ik zou weer een actieve houding aannemen, omdat dit voor mijzelf prettig werkt maar daardoor ook je omgeving stimuleert. Ik zou weer verantwoordelijkheden op me nemen om zo de voortgang te versnellen.