Modeshow Dutch Fashion Events

Bedrijf/opdrachtgever
Dutch Fashion Events

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Op zaterdag 6 Maart 2010 vond er een modeshow in de St. Stevenskerk te Nijmegen plaats. De rol die ik hier vervulde was de rol van ‘runner’. Daar waar mijn hulp nodig was, werd ik geroepen. Daarbij hoorde de tafel dekken en zorgen voor eten voor medewerkers, bandjes uitdelen in de VIP-ruimte, en ervoor zorgen dat de modellen de juiste kleding op tijd aan kregen.

Verloop opdracht:
Ik vervulde die dag vooral de rol van kleedster. Ik moest ervoor zorgen dat de modellen de juiste kleding op tijd aan kregen. Tevens heb ik geholpen met de afbouw. Dit is goed verlopen, modellen waren op tijd op de catwalk in de juiste kleding.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld: Initiatief, netwerken, oordeelsvorming, kwaliteitsgerichtheid, Inzet

Competentie Initiatief

Situatie:
Ik had de taak gekregen om bij het merk ‘Hue’ de kleding terug op het rek te hangen. Ik zag echter dat bij het merk ‘Lingerie Odendaal’(badkleding) het erg druk was en dat ze daar wel wat hulp konden gebruiken.

Taken:
Alles in de gaten houden en kijken waar mijn hulp nodig is, uit eigen beweging taken om mij nemen om zo de voortgang te versnellen. Een actieve houding aannemen en geen passieve.

Acties:
Ik heb op eigen initiatief het andere merk geholpen, waar het erg druk was. Ik heb hier de kleding op de hangers gedaan en de modellen geholpen met de juiste kleding. Tevens bewaakte ik de tijd en hield ik in de gaten dat de modellen op tijd bij de catwalk waren.

Resultaat:
Ik werd bedankt voor mijn hulp, de vertegenwoordiger van ‘Lingerie Odendaal’ vond mijn hulp erg fijn.

Terugkoppeling:
Ik denk dat ik het goed aanvoelde dat mijn hulp nodig was en in het vervolg zou ik ook alles in de gaten blijven houden. Ik zou mijn ogen en oren weer goed openhouden zodat ik alles in de gaten kan houden. Wanneer ik zie dat mijn hulp gebruikt kan worden zou ik dit weer doen, mits mijn andere taken daar niet onder ‘lijden’, wanneer dat wel het geval was geweest zou ik iemand anders sturen om te helpen.


Competentie Oordeelsvorming

Situatie:
De kleedsters van de bruidsmode waren niet aanwezig. Het was niet duidelijk welk model, welke bruidsjurk aan kreeg.

Taken:
Ik moest de modellen in hun jurk helpen en beargumenteren welke jurk het beste bij wie paste.

Acties:
Ik heb de jurken bekeken en aan de hand van argumenten uitgelegd waarom ik vond dat model A, jurk A aan zou moeten krijgen. Zo was er een meisje met rood haar en een jurk waarin wat rood terug kwam. Ik gaf aan dat dit juist daarom mij een geschikte jurk leek, echter was de negatieve kant dat de jurk niet mooi aansloot. Ik gaf aan dat dit te verhelpen was met veiligheidsspelden, en dat hielp.

Resultaat:
Het model kreeg de jurk aan en het zat mooi aangesloten. Op de catwalk zag het er goed uit.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik weer kijken naar de jurken en beargumenteren wie het beste bij welke jurk past. De leidinggevende is het sneller met je eens wanneer je met goede argumenten komt. Wel zou ik vragen of de jurken een maat kleiner geleverd zouden kunnen worden, omdat voor veel modellen de jurken nog te groot waren.


Competentie Netwerken

Situatie:
Ik liep backstage waar allemaal mode-relevante mensen aanwezig waren.

Taken:
Weten wat netwerken is en het belang hiervan erkennen. Kansen pakken om anderen te ontmoeten en interesse te tonen in de ander.


Acties:
Ik ben in contact gekomen met enkele mensen die op het gebied van mode werken. Zo heb ik vertegenwoordigers van verschillende merken gesproken, visagisten, en de directeur van het Fashion Museum te Amsterdam. Ik heb verteld over mijn studie en geïnformeerd naar het werk van hen. Ik was enthousiast en presenteerde mezelf, mede daardoor, goed.

Resultaat:
Ik heb visitekaartjes gekregen van o.a. 'Best make-up artist 2009' en het merk 'Hue', en de directeur van het Fashion Museum van Amsterdam bood aan dat ik daar ook een keer zou kunnen komen helpen. Ook wilde Rody van Dutch Fashion Events dat ik de week daarop weer zou komen helpen bij een andere modeshow.

Terugkoppeling:
Ik vind dat ik redelijk wat contacten heb opgedaan. Deze zijn zeker relevant, omdat ik erg geïnteresseerd ben in mode-evenementen. In het vervolg zou ik ook interesse tonen in veel vragen stellen. Zo kom ik erachter wat ik voor hen kan betekenen en zij voor mij, en door contact te leggen kan ik tevens peilen of ze geïnteresseerd zijn om mij bij een project te betrekken.


Competentie Kwaliteitsgerichtheid

Situatie:
Het merk Tanika had zeer ingewikkelde kleding, toch zou deze kleding de catwalk op moeten gaan zoals de ontwerpster voor ogen had.

Taken:
Modellen aankleden en zorgen dat het allemaal goed zat. De modellen moesten de catwalk op gaan, zoals de ontwerpster het voor ogen had. De zaken moesten dus goed gecheckt worden voordat ze de catwalk op gingen. Ook werd er van mij verwacht dat ik hoge eisen aan mezelf stelde en verwachtte ik dat mijn collega’s dat ook zouden doen.

Acties:
Ik heb met behulp van een foto de modellen aangekleed. Deze foto bekeek ik goed en gebruikte ik bij het aankleden van de modellen. Ik controleerde de outfits voordat ze de catwalk opgingen. Ik zag dat het bij andere kleedsters soms fout ging, dan bood ik mijn hulp aan en kleedde het model verder aan.

Resultaat:
De modellen gingen in de juiste kleding de catwalk op, en het zat op een goede manier in elkaar. Ook de moeder van de ontwerpster was heel tevreden, de ontwerpster Tanika kon er helaas niet zelf bij zijn vanwege een ziekte. Ik werd bedankt voor mijn hulp.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik voorstellen dat iedere kleedster een aantal vaste modellen aankleedt. Zo hoeft de kleedster dan niet steeds uit te zoeken hoe, wat zit en dat bespaart tijd. Dit was nu niet altijd mogelijk, omdat de kleedsters ook bij andere merken moesten helpen of andere taken kregen.


Competentie Inzet

Situatie:
Ik stond bij het VIP-gedeelte waar het erg rustig was, ik hoorde van mijn studiegenoot dat het achter de schermen erg druk was en daar veel stress was.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik op tijd op de locatie aanwezig zou zijn. Dat ik zelfstandig en actief aan de slag ging met mijn taken en zelf in de gaten zou houden wat er gedaan moest worden. Ook zou ik anderen stimuleren.

Acties:
Ik besloot, met goedkeuring van de organisator, dat ik achter de schermen ging helpen. Ik kleedde de modellen aan. Ik nam zelf een actieve en enthousiaste houding aan om zo ook anderen te motiveren, waaronder de modellen. Zij zagen het soms even niet meer zitten omdat het heel erg koud was. Door zelf positiviteit uit te stralen, wilde ik dit overbrengen op de modellen. Ook stelde ik voor om hun jassen te pakken. Ik leverde extra bijdragen door de tafel te dekken en te helpen met de afbouw. Ik nam taken uit eigen beweging op me door te helpen bij merken waar ik zag dat het erg druk was. Ook was ik hongerig naar informatie en stelde ik veel vragen aan de merken die mee werkten aan de modeshow. Ik wilde bijvoorbeeld weten waar de winkels zaten en hoe ze hiervoor benaderd zijn. Ook stelde ik vragen aan een medewerker van Catwalk Promotions. Hoe selecteerden ze de modellen en werkten ze vaker samen met Dutch Fashion Events?

Resultaat:
Door veel vragen te stellen kreeg ik redelijk veel informatie. Ook hadden de modellen door mijn hulp de kleding sneller aan waardoor ze snel de catwalk op konden.

Terugkoppeling:
Ik zou in het vervolg bij eenzelfde situatie weer helpen. Op dat moment was alle hulp hard nodig en ik had een goede afweging gemaakt of dit mogelijk was en of ik weg kon bij het VIP-gedeelte.