Gala 2009

Bedrijf/opdrachtgever
Mondial College, Ruud Arts en Jan Molenaar

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Mijn opdracht was om een gala te organiseren voor 700 leerlingen (vmbo, havo en vwo, vanaf de 3e klas) van het Mondial College Lindenholt. Ik heb hiervoor samengewerkt met een medestudent, de Activiteiten Commissie van het Mondial College en Ruud Arts en Jan Molenaar, de twee teamleiders. Het gala zou plaatsvinden op 17 december 2009. Het doel was om de leerlingen een leuke avond te bezorgen. Dit deden wij door middel van de spectaculaire aankleding, passende muziek, en een goede locatie. Ik vervulde de rol van mede-organisator. Daarbij hoorde het kiezen van een passende locatie, het zoeken van een thema en dit thema terug laten komen in de aankleding en het entertainment.

Verloop opdracht:
Het thema is vastgesteld, de locatie is uitgekozen en bekeken, de aankleding is geregeld en voor entertainment is gezorgd. Af en toe waren er wat strubbelingen met de activiteiten commissie. Maar al met al is de opdracht is succesvol verlopen.

De volgende competenties heb ik ontwikkeld: Samenwerken, probleemanalyse, verbeeldingskracht, oordeelsvorming en mondelinge communicatie.


Competentie Samenwerken

Situatie:
Om het gala te organiseren moest ik samenwerken met leden van de Activiteiten Commisie (AC), met een studiegenoot, Ruud Arts en Jan Molenaar. Ik zou een planning maken en een eerlijke taakverdeling waar iedereen tevreden over was.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik feedback zou geven op prestaties van de leerlingen, dat ik me zou houden aan gemaakte afspraken en een positieve bijdrage zou leveren aan het groepsproces. Ook zou ik anderen helpen om hun doel te bereiken.

Acties:
Ik heb een lijst gemaakt van wat er moest gebeuren en de leden van de AC gevraagd wat zij graag zouden willen doen, zodat ze iets nieuws konden leren of uitblinken in wat ze al onder de knie hadden. Ik gaf feedback op prestaties en kwam met suggesties om ze zo op weg te helpen wanneer ze er even niet uit kwamen en hield me uiteraard aan de gemaakte afspraken.

Resultaat:
De sterke kanten van de leden van de AC kwamen goed tot hun recht en werden goed benut. Door suggesties te geven, kwamen ze weer tot nieuwe inzichten en gingen zo bijvoorbeeld actief op zoek naar docenten die zich wilden verkleedden. Dit leidde tot win-win situaties.

Terugkoppeling:
Ik heb dit in het begin wel aangegeven en ik vroeg ook regelmatig via de mail hoe het ervoor stond. Hier kreeg ik dan weinig respons op. De volgende keer zou ik meer op de hoogte gebracht willen worden. Om dit te bereiken kan ik in het vervolg de telefoonnummers vragen zodat ik ze zo kan bereiken. Via enkele leden werd ik wel op de hoogte gebracht.



Competentie Probleemanalyse

Situatie:
De ouderraad en docenten willen dat er gelet wordt op het drankgebruik en leerlingen willen juist hun eigen gang kunnen gaan en zelf beslissen wat ze wel of niet drinken en hoeveel. Door R. Arts en J. Molenaar werd aangegeven dat hier een passende oplossing voor gevonden zou moeten worden.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik informatie zou verzamelen over de achtergrond van de oorzaak en ik moest een passende oplossing vinden om beide partijen tevreden te stellen. Ook zou ik gericht vragen moeten stellen.

Acties:
Ik heb rondgevraagd aan leerlingen en docenten waar het probleem ontstaan is en wat zij van het probleem vonden. Ook heb ik geïnformeerd bij R. Arts hoe hier andere jaren mee om is gegaan. Ik heb een passende oplossing gevonden en aan de docenten en de AC gevraagd of ze het hiermee eens waren.

Resultaat:
Het probleem van eventueel overmatig drankgebruik zou aangepakt worden met een blaastest bij binnenkomst en er werden bandjes uitgedeeld wanneer de leerling 16 jaar of ouder was. Tevens werden er alcoholvrije cocktails aangeboden. Docenten en leerlingen hadden hier beide vrede mee.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik ook de ouderraad er meer bij betrekken. Ik kreeg nu via de teamleider hun wensen te horen, en in het vervolg zou ik ook met enkele ouders willen spreken.



Competentie Verbeeldingskracht

Situatie:
In de feestlocatie, de Vrijboom, werd een rondleiding gegeven. Er werd hier omschreven hoe de locatie er op 17 December uit zou gaan zien. Ook werd er een tekening gemaakt van de locatie.

Taken:

Ik moest me inleven in de verbeelding van anderen en aan de hand van informatie en tekeningen het idee verder vormgeven. Ook moest ik het beeld dat ik voor ogen had kunnen overbrengen via mondelinge communicatie.

Acties:
Ik heb veel vragen gesteld om zo meer duidelijkheid te krijgen. Ik wilde weten wat er voor de ramen kwam, waar de bar kwam te staan, de DJ, de fotohoek etc. Ik heb goed om me heen gekeken, ben op elke plek in de locatie geweest, en probeerde een beeld in mijn hoofd te vormen. Daarbij kwamen ook nieuwe ideeën en die heb ik via mondelinge communicatie overgebracht aan de opdrachtgevers en eigenaar van de Vrijboom. De tekening heb ik goed bekeken, en aan de hand daarvan heb ik een beeld gevormd in mijn hoofd.

Resultaat:
Ik kreeg door de tekening en doordat ik de locatie nu van binnen zag een goed beeld over hoe het er uit zou gaan zien. Ik wist waar de bar en DJ kwamen te staan, waar de rokersruimte was en de fotohoek, waar de muntverkoop zou plaatsvinden en waar de gordijnen te hangen kwamen.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik weer veel vragen stellen wanneer het mij nog niet (helemaal) duidelijk is. Daardoor kan ik een goed beeld vormen. Ook zou ik in het vervolg weer mee gaan naar de locatie, omdat je zo ook op nieuwe ideeën kan komen en je een goede voorstelling kan maken over het eindresultaat.



Competentie oordeelsvorming


Situatie:
Davy uit de AC liet mij de flyer zien die hij op school wilde uitdelen. Ik zou goedkeuring hieraan moeten geven zodat het geprint en verspreid kon worden. Ik heb de flyer bekeken en was hier niet erg enthousiast over omdat er spelfouten in stonden en de flyer erg veel tekst bevatte.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik kritisch was en mijn oordeel kon beargumenteren. Tevens zou ik een oordeel moeten vormen op basis van criteria waaraan een flyer moest voldoen.

Acties:
Ik heb uitgelegd wat de bedoeling van een flyer is, dat deze kort en bondig moet zijn. Ik heb de belangrijkste punten uit de tekst gehaald zodat hij deze korter op de volgende flyer kon zetten. Tevens heb ik de spelfouten aangegeven en eruit gehaald. Ik heb aangegeven dat ik de opmaak erg leuk vond en dat dit paste bij het thema, maar dat de voorkant van de flyer er meer uit moest springen. Ik heb een nieuw voorbeeld gemaakt zodat hij daar verder mee aan de slag kon gaan.

Resultaat:
Davy heeft de flyer aangepast en naar mijn kritieken geluisterd. Uiteindelijk was iedereen (docenten, leerlingen en ik) het eens met het eindresultaat. De voorkant paste goed bij het thema en de tekst was kort maar krachtig.

Terugkoppeling:
Nu ging ik er vanuit dat het logisch was, en ik heb nu gemerkt dat dat niet altijd het geval is. De volgende keer zou ik de functie van een flyer van te voren uit leggen zodat het eerder overeenkomt met mijn verwachtingen. Dit bespaart ook tijd en moeite.



Competentie mondelinge communicatie

Situatie:
Er vond een vergaderingen plaats op het Mondial College Lindenholt. We zaten met 12 leerlingen aan tafel en twee teamleiders. De vergadering duurde ongeveer een uur.

Taken:
Er werd van mij verwacht dat ik feedback kon geven en ontvangen en de AC aan het werk kon zetten. Tijdens vergaderingen zou ik leiding moeten kunnen geven en deelnemen aan een groepsbespreking.

Acties:
Ik heb iedereen welkom geheten en de planning van de vergadering uitgedeeld. Deze had ik van te voren op de computer uitgetypt. Ik heb feedback op geleverde producten gegeven en op de vorderingen van de taken van de AC. Zo wilde ik weten waar iedereen mee bezig was en hoe het daarmee ging. Ik gaf aan wat er nog moest gebeuren en wie dat zou gaan doen. Ook kreeg ik feedback van Ruud Arts. Dit ging erover dat ik niet te veel op me moest nemen, en dat de AC zich graag betrokken wilde voelen. Ik heb de groep aan het werk gezet, en ervoor gezorgd dat de taken werden uitgevoerd en iedereen wist wat hij/zij moest doen. Dit toetste ik door vragen te stellen.

Resultaat:

De leden van de AC wisten wat ze moesten doen en hoe ze dit zouden moeten doen. Door vragen te stellen kon ik toetsen of de leden wel echt wisten wat ze moesten doen. Soms bleek dat ze er zelf andere ideeën op na hielden en bij onduidelijkheid durfde enkele leden dit niet te zeggen. Door vragen te stellen werd dat voor mij duidelijk en kon ik ze verder helpen.

Terugkoppeling:
In het vervolg zou ik duidelijker aangeven wat mijn verwachtingen van bepaalde producten zijn. Ik ging er soms vanuit dat de taken logisch waren, maar dan kreeg ik een product geleverd waar ik het niet helemaal mee eens was. Ook zou ik in het vervolg iedereen wat willen laten zeggen, vooral als iemand een tijdje wat stiller is zou ik naar zijn/haar mening vragen.
Tevens zou ik de AC in het vervolg op het belang van hun taken wijzen, om ze een wat actievere houding te creëren.