Project blok B

Bedrijf/ Organisatie
NHTV

Opdrachtgever
Chris Vriens

Datum/periode
22 november 2009 t/m 22 januari 2010

Opdracht en mijn rol en verantwoordelijkheden daarbinnen:
Het eerste jaar van de opleiding Vrijetijdsmanagement is opgedeeld in vier blokken. In blok B stond de specialisatie Creative Industries centraal. In dit blok kregen we twee opdrachten, de laatste van de twee telde mee als cijfer. Deze laatste opdracht was om meer bezoekers te genereren voor de Dr. Anton Philipszaal en het Lucent Danstheater te krijgen. Hiervoor hebben we een marketingmix en marketingcommunicatieplan opgeleverd en een presentatie gegeven. Als projectleider had ik natuurlijk enkele taken te vervullen. Zo werd er van mij verwacht dat ik aangaf welke producten er geleverd moesten worden en mijn teamleden zou aanspreken op hun prestaties. Dit houdt in negatieve feedback kunnen geven, maar ook positieve. Ook zou ik laten blijken dat ik me verantwoordelijk voelde voor het groepsproces.

Verloop opdracht:
De opdracht verliep goed. Al vanaf het begin van het blok nam ik de touwtjes in handen. Er werden duidelijke afspraken gemaakt en ik gaf deadlines aan. Ook gaf ik iedereen de gelegenheid zijn of haar voorkeur uit te spreken. Ik hield mijn projectgroep op de hoogte van de vorderingen en gaf feedback waar nodig. Ik wilde dat elk stuk goed was, voelde mij verantwoordelijk voor het groepsproces. Ik controleerde ieder stuk, ook op spelling.

De volgende competentie heb ik ontwikkeld: Groepsgericht leidinggeven
Competentie Groepsgericht leidinggeven

Situatie:
Een groepslid stopte met de opleiding en ik als projectleider, voelde me verantwoordelijk om dit zo goed mogelijk op te vangen.

Taken:
Ik zou rustig moeten blijven en een goede oplossing vinden. Ik zou duidelijkheid moeten creƫren door heldere instructies te geven en tevens zou ik feedback geven. Ik zou opnieuw aan moeten geven welke resultaten en producten er geleverd moesten worden. Ook zag ik het als mijn taak om mijn waardering uit te spreken, maar tegelijkertijd ook negatieve feedback waar nodig.

Acties:
Ik heb een nieuwe planning gemaakt, en ook taken op mezelf genomen. Hierdoor had iedereen wel meer werk te verrichten, maar ik stimuleerde ze en toonde begrip wanneer ze het even niet meer zagen zitten. Ik gaf aan wat mijn verwachtingen waren.
Ik controleerde de ingeleverde stukken en gaf hier feedback op.

Resultaat:
Door extra taken op me te nemen, liet ik zien dat ik het groepsbelang voor ogen hield. Zo kon de rest namelijk geconcentreerd aan zijn eigen stuk verder werken. Uiteindelijk is ons project beoordeeld met een heel goed cijfer, en kregen wij individueel het hoogste cijfer van onze coach en ook de expert had ons als hoogste beoordeeld. Zelf waren we ook tevreden met het opgeleverde eindresultaat.

Terugkoppeling:
Ik kan tevreden zijn over mijn rol als projectleider. Ik kreeg bij de tussentijdse peerevaluatie en de uiteindelijke peerevaluatie goede cijfers terug. Dat zie ik als een goed teken. In het begin dacht ik dat ik het misschien wat lastig zou vinden, maar ik heb me steeds erg in de stof verdiept en ervoor gezorgd dat alles duidelijk was. Dit kwam het leidinggeven zeker ten goede en dat zal ik in het vervolg uiteraard weer doen.